Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

MARCUS TULLIUS CICERO
O γνωστος, σε ολους οσους ασχολουμαστε με το αντικειμενο, Κικερωνας.
Υπηρξε μια σπουδαια προσωπικοτητα καθως ηταν ταυτοχρονα, ρητορας, πολιτικος,επιστημονας και φιλοσοφος.Αρχικα γνωρισε την φιλοσοφια απο τον Ελληνα δασκαλο Διοδοτο,εκπροσωπο της Στωικης Σχολης.Ακομη γνωρισε την διδασκαλια του Επικουρειου Φαιδρου και του αρχηγου της Νεας Ακαδημιας,Φιλωνα, αλλα και αλλους οπως τον Ζηνωνα και τον Αντιοχο.
Το ερωτημα ειναι ποιο συστημα φιλοσοφιας ο ιδiος υιοθετησε,δηλαδη ποια η θεση του απεναντι στις τεσσερις σχολεςΑκαδημια,Περιπατητικη,Στοα, Επικουρεια φιλοσοφια. Η απαντηση ειναι πως αν και δεχτηκε ερεθισματα και απο τις 4 απερριψε τον Επικουρισμο και ιδιαιτερα την αποψη οτι η ευχαριστηση ειναι το ανωτερο αγαθο,οτι ο θανατος βαζει σε ολα τελος, οτι οι θεοι δεν επεμβαινουν στα ανθρωπινα.
Απο την Περιπατητικη Σχολη ο Κικερωνας ,μπορουμε να πουμε οτι υιοθετησε πολλα απο  τα αξιωματα της και ειχε μεγαλη εκτιμηση στον Αροστοτελη.
Απο τους Στωικους, δεχτηκε οτι η αρετη ειναι το ανωτερο αγαθο, αλλα απερριψε την αποψη πως η ψυχη επιβιωνει του σωματος για ενα διαστημα.
Ο Κικερωνας εκλινε απο την φυση του αλλα και την νομικη του εκπαιδευση προς την Ακαδημια,η οπoια θεμελιωθηκε απο τον ιδανικο για αυτον φιλοσοφο , τον Πλατωνα.
Βασικα θα τον χαρακτηριζα''Εκλεκτικο",δηλαδη δειχνει μια απιστευτη εξοικειωση, με αντιθετες αποψεις, οχι μον οστις διαφορες σχολες,αλλα ακομη και στην ιδια φιλοσοφικη σχολη.
Τον εντυπωσιαζουν ο Σωκρατης, ο Πλατωνας, ο Αριστοτελης, οπως επισης τον ενδιεφερε η φιλοσοφια που ασχολουνταν περισσοτερο με τα καθηκοντα του ανθρωπου, για αυτο στραφηκε κυριως εναντια στον Επικουρισμο και ενδιαφερθηκε περισσοτερο για την Ακαδημια, την Στοα και την Περιπατητικη σχολη που πρεσβευαν οτι η αρετη ειναι το υψιστο αγαθο.
Φιλοδοξουσε να γινει φιλοσοφος? Οχι φυσικα. Σκοπος του ηταν να μεταφερει τις αποψεις της ελληνικης φιλοσοφιας στη λατινικη γλωσσα, σκοπος που συναντησε δυσκολιες, με σημαντικοτερη το οτι οι Ρωμαιοι δεν ενδιαφερονταν ιδιαιτερα για συζητησεις γυρω απο αφηρημενα θεματα.
Ετσι επιστρατευσε ρητορικα σχηματα και ιστιρικα παραδειγματα.
Επειτα η λατινικη δεν διεθετε την λαμψη και την ευλυγισια της ελληνικης γλωσσας, ετσι υιοθετησε πρωτοπορες λεξεις για να εκφραστουν αφηρημενες φιλοσοφικες εννοιες και αυτο ειναι ενα πραγματικο κατορθωμα για τον Κικερωνα.Ετσι εκανε κατα καποιο τροπο δυνατη την υπαρξη της Ρωμαικης Φιλοσοφιας αρα εξελικτικα και της Μεσαιωνικης και ετσι επηρεασε ολη την συγχρονη φιλοσοφικη σκεψη.
εργα του ειναι..de republica(για την πολιτεια),de legibus(για τους νομους),paradoxa,academica,de finibus bonorum et malorum(για το τελος των πιο καλων και πιο κακων),consolatio ,hortensius,tusculanae disputationes,Timaeus(μεταφραση του Τιμαιου του Πλατωνα), de natura deorum ( για τη φυση των θεων , αγαπημενο μου),Cato maior(λιγο πριν δολοφονια Καισαρα) de divinatione, de fato,de Gloria, de Officiis, de Virtutibus.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου